Textielmuseum

Toegankelijkheid 

Beleving                

Dienstverlening    

Algehele ervaring 

Het TextielMuseum heeft een speciaal plekje in mijn hart. Naast mijn liefde voor textiel en mode heb ik ook nog een andere reden waarom dit museum zo speciaal voor mij is.

Als een warme deken
Voor mijn mbo-opleiding heb ik een half jaar 4 tot 5 dagen in de week stage mogen lopen in het TextielLab. Ik heb daar de fijne kneepjes van het vak geleerd en mezelf kunnen ontwikkelen. Je snapt misschien dat na zo’n toffe leerervaring het museum weinig fout bij mij kan doen. Toch ga ik proberen het museum zonder vooroordelen te bezoeken. Het kan namelijk best zijn dat ik in dat halfjaar nooit heb gezien of iets wel of niet toegankelijk is.

Thuiswedstrijd
Omdat ik dicht bij het museum woon heb ik ervoor gekozen om naar het museum te lopen en vanaf daar gebruik te maken van de rolstoelen die het museum aanbiedt. Dit is goed geregeld! Bij de balie heb ik gevraagd of dit mogelijk was en meteen is er een rolstoel voor mij geregeld die ik na afloop van mijn bezoek weer bij de balie terug kon geven.

Rollen
De rolstoel is iets groter dan ik gewend ben, maar dit maakt wellicht mijn test ook iets inclusiever. De
begane grond is goed toegankelijk: de vloer rolt lekker en er zijn geen grote hobbels of bobbels. De ruimtes zijn ruim opgesteld waardoor ik zowel het TextielLab als de expositie van Kiki van Eijk goed kon zien. Het was alleen uitkijken bij de expositie van de wollendekenfabriek, hier kan het soms wat smal zijn, dus een behendige duwer is welkom.

Om naar de volgende etages te gaan moesten we met de lift naar boven. Dit viel jammer genoeg niet mee. De bocht om de lift in te komen is erg smal waardoor dit voor redelijk wat stress zorgt. Ook is de lift maar net groot genoeg voor de geleende rolstoel. Dit kan afhankelijk van het type rolstoel en de behendigheid wat lastig worden.

Eenmaal aangekomen op de tweede verdieping zijn we op ons gemak de expositie Makersgeheimen gaan bekijken. Ook hier was de ruimte prettig ingedeeld. Wat minder prettig was aan de ruimte, waren de aflopende vloeren. Hierbij is het dus opletten dat je rolstoel op de rem staat, want voordat je het weet rol je weg. 😉

Al met al viel gelukkig mijn ervaring met een museum dat ik al erg hoog heb staan niet tegen. Na afloop hebben we nog lekker genoten van een stukje taart in het museum café en hebben we de rolstoel naar de balie teruggebracht.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Even voorstellen